Rozhovory s milionáři 8

22.08.2008 06:56

Jim McCann je ředitelem společnosti 1-800-FLOWERS.com, lídrem květinového průmyslu, milionářem. Vybudoval jedno z největších podnikatelských impérií na Long Islandu a přitom se zabývá věcmi tak pomíjivými, jako jsou květiny.

 

Jim deset let pracoval v sociální sféře jako vedoucí domova pro mladé chlapce. Práce ho bavila, měl pocit, že při ní roste, ale problém byl s penězi. Proto se ohlížel po nějakých přivýdělcích. Pak ho někdo upozornil na květinářství, které bylo na prodej.

"Dozvěděl jsem se o květinářství a myslel jsem si, že o květinách toho moc nevím, ale měl jsem čas. To jest, měl jsem víkendy a proč bych tedy nepracoval?"

Typická charakteristika bohatého člověka: přizná, že něco neví, a nelituje času a práce, aby se to dozvěděl. Na rozdíl od chudých, kteří buď "všechno vědí", nebo nikdy nemají čas na studium (s tím se samozřejmě nemyslí jen školní výuka).

V roce 1984 vznikla v Texasu společnost 1-800-FLOWERS. Jim McCann s ní neměl nic společného, ale koupil ji, když stála před krachem. Zaujal ho její název (byl to první případ pužití telefonního čísla v pojmenování společnosti).

Bylo to riskantní? Co je vlastně podstatné pro úspěch v podnikání? Geniální nápad? Mimořádné schopnosti? Štěstí?

"Opravdové podnikatelské příležitosti, které byly stvořeny, pocházejí z oblastí, které nejsou zvlášť sexy, nejde o zvláštní zlepšováky a nejde nezbytně o ty nové high tech přístroje. Ale jsou tu, protože někdo měl pro něco nadšení, vášeň. Nejdůležitější je nebo tajemství je: najdi něco, co tě zajímá a co v tobě rozproudí krev. Co v tobě vzbuzuje vášeň."

Povšimněte si, že Jim McCann není jediný, kdo mluví o silném osobním zaujetí, o vášni. Chcete-li být bohatí, nemůžete zaujímat postoj "nějak to dopadne". Musíte pro svoje podnikání (ale i práci) hořet.

Jim přiznává, že koupě silně zadlužené 1-800-FLOWERS byla chyba a neopatrnost. Přesto problém zvládl. Rozdíl mezi úspěšnými a těmi, kteří se nechají překážkami zničit, je podle něj v tom, že ti první se dokáží rychle vzpamatovat. Dopustí se sice chyby, ale za deset minut se zvednou, opráší se a jdou dál.

Ale jak začít? Spousta lidí mluví o tom, že by - třeba zatím vedle své práce - chtěli rozjet nějaké podnikání. Bohužel nevědí, jak udělat první krok.

"Někdy jsem opravdu naštvaný na lidi, kteří říkají: 'Oh, strašně rád bych rozjel čistírnu. Ale jak mám začít?'. Takže za prvé: nepracuješ dvacet čtyři hodin denně. Po večerech máš čas. Máš čas o víkendech, podle toho, jestli pracuješ na směny. A co takhle sehnat si ještě jednu práci? 'Oh, za to moc nedostanu.' Koho to zajímá? Jde o to se něco naučit. Myslíš si, že chceš podnikat v něčem konkrétním. Pracuj u někoho a použij to za a) jako zdroj svého vedlejšího příjmu a za b) se něco naučíš a dozvíš o jiném odvětví… Neseď jenom tak bokem a nepřemítej celý svůj život."

Příjemná pracovní atmosféra je jedním z faktorů, které mají vliv na prosperitu firmy. "Když chceš mít pěkné pracovní prostředí, když chceš, aby lidé věděli, že si jich ceníš, myslím si, že první pravidlo je, že když odvádějí dobrou práci, řekni jim to," zamýšlí se Jim McCann.

A na závěr ještě zkušenost s náplní značky. Mnoho let v 1-800-FLOWERS odolávali návrhům, aby postavili do čela marketingových aktivit někoho, kdo bude "blázen" do květin. Když to konečně zkusili, zaznamenali velký úspěch. Nadšení a zapálení pro věc tedy není důležité jen pro vytrvalost podnikatele. Dává pozitivní signál i jeho zákazníkům.

 

Autor: Miloš Toman, www.IntuitivniMarketing.cz

—————

Zpět



https://lifestyle.webnode.cz/